Oogst 2016 / start seizoen 2017

Wat betreft het weer was 2016 een heel mooi en interessant tuinjaar. Helaas heb ik er weinig over geschreven, want ik bleek me toch iets teveel werk op mijn hals te hebben gehaald met drie tuinen (de schooltuin en tuin van de buurvrouw kwamen erbij), en teveel grote projecten op m’n werk.

Als afsluiting van het vorige jaar, en als voorpret voor het nieuwe groeiseizoen hier nog wat foto’s van -een deel van- de heerlijke oogst. Meest succesvol waren rabarber, tomaten, peultjes, knolvenkel, mini-aubergines, augurken, appels en pepers. Voor het eerst zaaide ik augurken, maïs en sojabonen, en dat smaakt naar meer. Vooral collega’s waren erg blij met de potten ingemaakte augurken!

Door de natte en koude zomer hadden de frambozen, vijgen, (sperzie)bonen en courgettes het wat moeilijker, maar in de nazomer haalden ze dat gedeeltelijk weer in. En de nieuwe kas leverde behalve heel veel tomaten ook twee superzoete mini canteloupe meloentjes op.

Kolen waren helaas -weer- geen succes. In mijn tuin een terugkerend probleem door waarschijnlijk een combinatie van te weinig licht en te weinig mest.

Inmiddels is het 2017 seizoen al weer van start gegaan met het snoeien van de appel/perenbomen, het binnen zaaien van tomaten, aubergine en paprika’s, en het buiten planten van tuinbonen, knoflook en uien. EN met het goede voornemen om in ieder geval maandelijks verslag te leggen van de oogst, en wat er in de keuken van gemaakt wordt.

Vragen over je eigen tuin of verzoeknummers voor recepten blijven welkom!

20160910_161102

Geef een reactie

