Voorpret

Elk jaar verheug ik me enorm op de lente & zomer, en op alles wat ik dan kan laten groeien in de moestuin. Als het weer warmer wordt en de tuin er nog leeg en verwachtingsvol bij ligt, begint het weer te kriebelen en wil ik niets liever dan buiten met m’n handen in de aarde wroeten!

Dit jaar is mijn voorjaarsonrust vroeger en heviger, omdat ik onlangs een kas heb geplaatst. Een investering waar ik heel veel plezier aan ga beleven, want hiermee verleng ik het groeiseizoen, en kan ik bovendien beter gewassen telen die van warmte houden, zoals tomaten, paprika, pepers, aubergine en meloenen.

Zelfs nu het overdag nog fris is (maximaal tien graden in het zonnetje) loopt de temperatuur in de kas al snel op naar een graad of 25. Zes rassen tomaten, aubergine en pepers heb ik voorgezaaid en beginnen lekker te groeien.

Er is helaas ook één nadeel aan het vroege voorjaar: er valt heel weinig te oogsten in de tuin. Als je gelukt hebt staat er nog wat spruitjes, boerenkool en prei. Maar in mijn geval is de tuin nu akelig leeg.
Inmiddels zijn de nieuwe uien, bietjes, wortelen, radijs, peultjes, lente-ui en spinazie ingezaaid, nu nog even geduld hebben tot de eerste oogst …

In de tussentijd vermaak ik me met het telen van oesterzwammen in huis, dat is heel eenvoudig met de kant-en-klare groeisets die je kunt kopen bij Rotterzwam of Gro-Holland.

Twee sets heb ik laten groeien, en dat leverde tweemaal een flinke portie paddenstoelen op (ca. 300 g per keer). Hiervan maakte ik een eenvoudige maar overheerlijke risotto met gebakken oesterzwammen en lente-ui, en een smakelijke vegetarische paté met linzen.

Met de volgende zwammenoogst ga ik het vegetarische “draadjesvlees” van koningsoesterzwammen proberen, dat Yvette van Boven maakte in de eerste aflevering van haar nieuwe serie kookprogramma’s. Heerlijke kook-tv trouwens, voor als er in de tuin nog weinig te beleven is …

One thought on “Voorpret

Geef een reactie

