Overvloed

Voor mijn gevoel is de zomer nu toch voorbij, en ook de tuin begint er al aardig herfstig uit te zien. Dus ik begin terug te kijken op een heel geslaagd oogstseizoen. Het weer werkte goed mee: al vanaf het voorjaar veel mooie zonnige dagen, die regelmatig werden afgewisseld met flinke regenbuien. Resultaat: een overvloedige oogst aan tomaten, minikomkommers, peultjes/doperwtjes, tuinbonen, snijbonen, rucola, zwarte bessen, rabarber, snijbiet en rode ui. En daar kwamen afgelopen weken nog appels, bramen en pompoen bij.

20150814_073637x

Ook zijn er elk jaar gewassen die het minder goed doen. Deze keer waren dat de sperziebonen (drie keer gezaaid, slechts een paar planten kwamen op), vijgen (door merels en wespen aangevreten) en knolvenkel (in bloei geschoten). Ook de rode bieten en wortels bleven klein, waarschijnlijk doordat het begin van het seizoen nogal droog was.

Vooral de tomaten en snackkomkommers waren de afgelopen weken een groot succes, waarvan ook collega’s en buren naar hartelust konden meegenieten. Niet alles kan meteen opgegeten worden, dus de vriezer zit vol en ook probeer ik wat verschillende bewaartechnieken uit.

20150826_101306

Zo maakte ik de afgelopen weken:
– Ketchup (recept uit het geweldige boek Homemade van Yvette van Boven)
– Twee soorten limonadesiroop (zwarte bes-rabarber en braam-appel)
– Jam van bramen, frambozen en pruimen
– Appeltaart en appelmoes
– Gedroogde vijgen, om te snacken en voor in de havermoutkoekjes
Gedroogde tomaatjes, lekker in de salade en op de boterham
Ginger ale (ook van Yvette) en snelle appelcider (zelfde methode, alleen appelsap in plaats van water, en zonder gember en citroen)
– En de snijbonen? Die zijn supermals en zoet en verwerk ik zo ongeveer in elke maaltijd deze week. Dus door de pasta, in de hartige taart, in de rijst, door de chili, en in de omelet.

Heb jij ook veel oogst van een bepaalde groente of fruit? Ik ben benieuwd wat je daarmee maakt, dus laat het me weten!
Zo heb ik nu nog een boel pompoenen en walnoten liggen, en daarvoor kan ik nog wel wat inspiratie gebruiken šŸ™‚

20150812_175107

 

2 thoughts on “Overvloed

    • Ha Mees, ik heb nu inderdaad een hele rij lieve kleine (en groene) pompoentjes liggen . Maakt niet uit hoor, op zich kan je met allemaal wat lekkers maken šŸ™‚

Geef een reactie

